-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50574 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيا هدايت و اضلال الهي با آزادي و اختيار انسان منافات ندارد ؟
به طور خلاصه و زبان ساده بايد بگوييم كه آيه 93 سوره نحل كه در مورد هدايت و اضلال الهي است با آزاديانسان منافاتي ندارد. البته ظاهر آيه ممكن است اين توهم را بوجود آورد كه هدايت و گمراهي جنبه اجباري دارد و تنهامنوط به خواست و ارادة خداست در حالي كه آخرين جمله اين آيه حقيقت را آشكار كرده و ضلالت را نتيجه اعمال خودانسان ميشمارد. لذا بلافاصله ميگويد: «و لتسئلنن عما كنتم تعملون»؛ يعني، شما مردم به طور قطع در برابر اعمالي كهانجام ميدهيد مسؤوليد و از شما بازپرسي ميشود. هميشه كردار آدمي نتايج و ثمرات خاصي دارد از جمله اينكه اگر عمل


نيك باشد نتيجه آن توفيق و هدايت است به سوي انجام اعمال بهتر. دليل بر مطلب فوق آيه 29 سورة انفاق است كهميفرمايد: اگر پرهيزگاري پيشه كنيد خداوند حس تشخيص حق از باطل را در شما زنده ميكند و به شمار وشن بيني عطاميكند و اگر دنبال زشتيها برود تاريكي قلبش افزون ميگردد و بسوي گناه بيشتر سوق داده ميشود بنابراين انتخاب راهخوب يابد از اول در اختيار خود انسان است. او كاملاً آزاد است پس هدايت و ضلالت همة آيات قرآن به معني اجبار برانتخاب راه درست يا غلط نيست بلكه هدايت به معني فراهم آوردن اسباب و وسايل سعادت و اضلال به معني از بين بردنزمينههاي سعادت بدون اينكه اجباري در كار باشد و اين فراهم ساختن اسباب كه نام آن را توفيق ميگذاريم و يا بر هم زدناسباب كه نام آن را سلب توفيق ميگذاريم. نتيجه اعمال خود انسانها است پس اگر خدا به كساني توفيق هدايت ميدهد يااز كساني توفيق را سلب ميكند نتيجه مستقيم اعمال خود آنها است.
اين حقيقت را با يك مثال ساده ميتوان مشخص ساخت. وقتي انسان از كنار پرتگاهي ميگذرد هر چه خود را به آننزديكتر سازد پاي او لغزندهتر و احتمال سقوطش بيشتر است وهر اندازه خود را دور سازد جاي پاي او محكمتر خواهدبود اولي هدايت ودومي ضلالت ناميده ميشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.